Cor Vasa 2024, 66(6):580-586 | DOI: 10.33678/cor.2024.080
Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografií
- a Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec, Česká republika
- b Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika
- c Lékařská fakulta Palackého Univerzity, Olomouc, Česká republika
- d Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika
- e Fakulta elektrotechniky a informatiky, VŠB - Technická Univerzita Ostrava, Ostrava, Česká republika
Úvod: Efektivní preprocedurální edukace je klíčová pro spolupráci a následnou compliance pacientů. V současnosti se v medicíně stále více používá virtuální realita (VR). Cílem naší studie bylo prokázat non-inferioritu VR v edukaci pacientů před elektivní koronarografií ve srovnání s klasickou edukací zdravotnickým personálem.
Metodika: V této prospektivní studii bylo zařazeno 386 pacientů před elektivní koronarografií, kteří byli randomizováni do dvou skupin. Pacienti ve skupině VR (n = 193) sledovali 360° video o plánovaném výkonu s použitím VR brýlí Oculus Meta Quest 2 a pacienti v konvenční skupině (n = 193) byli před výkonem edukováni lékařem. Pacienti následně vyplnili dotazník, který hodnotil kvalitu edukace, porozumění plánovanému výkonu a spokojenost pacientů.
Výsledky: Edukace ve VR byla ve srovnání s klasickou edukací non-inferiorní, se statisticky podobným výsledkem při hodnocení porozumění plánovanému výkonu po edukaci v nemocnici (93,8 % vs. 90,2 %, p = 0,19) a subjektivní evaluací kvality edukace s použitím Likertovy stupnice (77,2 % vs. 68,4 % pacientů hodnotilo edukaci známkou 1, p = 0,261). Edukace VR prokázala lepší zapamatování poskytunutých informací, kdy 34,7 % pacientů dosáhlo nejlepšího možného skóre (4 ze 4 možných bodů) v dotazníku ve srovnání s 18,8 % pacientů v konvenční skupině (p < 0,001). V následné subanalýze se ukázalo, že horší výsledky měli starší pacienti (p = 0,028).
Závěr: Edukace s použitím virtuální reality se ukázala být stejně efektivní jako klasická edukace lékařem a prokázala lepší následné zapamatování poskytnutých informací, zejména u mladších pacientů. Potvrdil se tak potenciál virtuální reality jako užitečného edukačního nástroje. © 2024, ČKS.
Klíčová slova: Edukace pacientů, Koronarografie, Lékařské technologie v edukaci, Předoperační úzkost, Virtuální realita
Vloženo: 1. červenec 2024; Revidováno: 24. září 2024; Přijato: 11. říjen 2024; Zveřejněno online: 2. červen 2012; Zveřejněno: 20. prosinec 2024 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Jimmy B, Jose J. Patient medication adherence: measures in daily practice Oman Med J 2011;26:155-159.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Prado-Olivares J, Chover-Sierra E. Preoperatory Anxiety in Patients Undergoing Cardiac Surgery. Diseases 2019;7:46.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chalmers JA, Quintana DS, Abbott MJ, Kemp AH. Anxiety Disorders are Associated with Reduced Heart Rate Variability: A Meta-Analysis. Front Psychiatry 2014;5:80.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Székely A, Balog P, Benkö E, et al. Anxiety predicts mortality and morbidity after coronary artery and valve surgery - a 4-year follow-up study. Psychosom Med 2007;69:625-631.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Demeco A, Zola L, Frizziero A, et al. Immersive Virtual Reality in Post-Stroke Rehabilitation: A Systematic Review. Sensors (Basel) 2023;23:1712.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lei C, Sunzi K, Dai F, et al. Effects of virtual reality rehabilitation training on gait and balance in patients with Parkinson's disease: A systematic review. PLoS One 2019;14:e0224819.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Mergen M, Meyerheim M, Graf N. Reviewing the current state of virtual reality integration in medical education - a scoping review protocol. Syst Rev 2023;12:97.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Breunissen EHW, Groenveld TD, Garms L, et al. Virtual reality to reduce periprocedural anxiety during invasive coronary angiography: rationale and design of the VR InCard trial. Open Heart 2024;11:e002628.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gökçe E, Arslan S. Effects of virtual reality and acupressure interventions on pain, anxiety, vital signs and comfort in catheter extraction processes for patients undergoing coronary angiography: A randomized controlled trial. Int J Nurs Pract 2023;29:e13176.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pandrangi VC, Gaston B, Appelbaum NP, et al. The Application of Virtual Reality in Patient Education. Ann Vasc Surg 2019;59:184-189.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- van der Kruk SR, Zielinski R, MacDougall H, et al. Virtual reality as a patient education tool in healthcare: A scoping review. Patient Educ Couns 2022;105:1928-1942.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- van der Linde-van den Bor M, Slond F, Liesdek OCD, et al. The use of virtual reality in patient education related to medical somatic treatment: A scoping review. Patient Educ Couns 2022;105:1828-1841.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Jiravska Godula B, Jiravsky O, Matheislova G, et al. Virtual Reality for Patient Education about Hypertension: A Randomized Pilot Study. J Cardiovasc Dev Dis 2023;10:481.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chang SL, Kuo MJ, Lin YJ, et al. Virtual reality-based preprocedural education increases preparedness and satisfaction of patients about the catheter ablation of atrial fibrillation. J Chin Med Assoc 2021;84:690-697.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ayasrah SM, Ahmad MM. Educational Video Intervention Effects on Periprocedural Anxiety Levels Among Cardiac Catheterization Patients: A Randomized Clinical Trial. Res Theory Nurs Pract 2016;30:70-84.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Higgins M, Dunn SV, Theobald K. Preparing for coronary angioplasty: the patients' experiences. Aust Crit Care 2001;14:64-70.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.