Cor Vasa 2024, 66(6):580-586 | DOI: 10.33678/cor.2024.080

Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografií

Karin Polokováa, Adéla Drozdováa, Otakar Jiravskýa, b, Miroslav Hudeca, b, Bogna Jiravská Godulaa, c, Filip Jiravskýd, Jan Hečkoa, e, Libor Škňouřila
a Kardiologické oddělení, Nemocnice AGEL Třinec-Podlesí, Třinec, Česká republika
b Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika
c Lékařská fakulta Palackého Univerzity, Olomouc, Česká republika
d Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika
e Fakulta elektrotechniky a informatiky, VŠB - Technická Univerzita Ostrava, Ostrava, Česká republika

Úvod: Efektivní preprocedurální edukace je klíčová pro spolupráci a následnou compliance pacientů. V současnosti se v medicíně stále více používá virtuální realita (VR). Cílem naší studie bylo prokázat non-inferioritu VR v edukaci pacientů před elektivní koronarografií ve srovnání s klasickou edukací zdravotnickým personálem.

Metodika: V této prospektivní studii bylo zařazeno 386 pacientů před elektivní koronarografií, kteří byli randomizováni do dvou skupin. Pacienti ve skupině VR (n = 193) sledovali 360° video o plánovaném výkonu s použitím VR brýlí Oculus Meta Quest 2 a pacienti v konvenční skupině (n = 193) byli před výkonem edukováni lékařem. Pacienti následně vyplnili dotazník, který hodnotil kvalitu edukace, porozumění plánovanému výkonu a spokojenost pacientů.

Výsledky: Edukace ve VR byla ve srovnání s klasickou edukací non-inferiorní, se statisticky podobným výsledkem při hodnocení porozumění plánovanému výkonu po edukaci v nemocnici (93,8 % vs. 90,2 %, p = 0,19) a subjektivní evaluací kvality edukace s použitím Likertovy stupnice (77,2 % vs. 68,4 % pacientů hodnotilo edukaci známkou 1, p = 0,261). Edukace VR prokázala lepší zapamatování poskytunutých informací, kdy 34,7 % pacientů dosáhlo nejlepšího možného skóre (4 ze 4 možných bodů) v dotazníku ve srovnání s 18,8 % pacientů v konvenční skupině (p < 0,001). V následné subanalýze se ukázalo, že horší výsledky měli starší pacienti (p = 0,028).

Závěr: Edukace s použitím virtuální reality se ukázala být stejně efektivní jako klasická edukace lékařem a prokázala lepší následné zapamatování poskytnutých informací, zejména u mladších pacientů. Potvrdil se tak potenciál virtuální reality jako užitečného edukačního nástroje. © 2024, ČKS.

Klíčová slova: Edukace pacientů, Koronarografie, Lékařské technologie v edukaci, Předoperační úzkost, Virtuální realita

Vloženo: 1. červenec 2024; Revidováno: 24. září 2024; Přijato: 11. říjen 2024; Zveřejněno online: 2. červen 2012; Zveřejněno: 20. prosinec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Poloková K, Drozdová A, Jiravský O, Hudec M, Jiravská Godula B, Jiravský F, et al.. Zhodnocení virtuální reality jako edukačního nástroje před elektivní koronarografií. Cor Vasa. 2024;66(6):580-586. doi: 10.33678/cor.2024.080.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Jimmy B, Jose J. Patient medication adherence: measures in daily practice Oman Med J 2011;26:155-159. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Prado-Olivares J, Chover-Sierra E. Preoperatory Anxiety in Patients Undergoing Cardiac Surgery. Diseases 2019;7:46. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Chalmers JA, Quintana DS, Abbott MJ, Kemp AH. Anxiety Disorders are Associated with Reduced Heart Rate Variability: A Meta-Analysis. Front Psychiatry 2014;5:80. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Székely A, Balog P, Benkö E, et al. Anxiety predicts mortality and morbidity after coronary artery and valve surgery - a 4-year follow-up study. Psychosom Med 2007;69:625-631. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Demeco A, Zola L, Frizziero A, et al. Immersive Virtual Reality in Post-Stroke Rehabilitation: A Systematic Review. Sensors (Basel) 2023;23:1712. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Lei C, Sunzi K, Dai F, et al. Effects of virtual reality rehabilitation training on gait and balance in patients with Parkinson's disease: A systematic review. PLoS One 2019;14:e0224819. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Mergen M, Meyerheim M, Graf N. Reviewing the current state of virtual reality integration in medical education - a scoping review protocol. Syst Rev 2023;12:97. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Breunissen EHW, Groenveld TD, Garms L, et al. Virtual reality to reduce periprocedural anxiety during invasive coronary angiography: rationale and design of the VR InCard trial. Open Heart 2024;11:e002628. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Gökçe E, Arslan S. Effects of virtual reality and acupressure interventions on pain, anxiety, vital signs and comfort in catheter extraction processes for patients undergoing coronary angiography: A randomized controlled trial. Int J Nurs Pract 2023;29:e13176. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Pandrangi VC, Gaston B, Appelbaum NP, et al. The Application of Virtual Reality in Patient Education. Ann Vasc Surg 2019;59:184-189. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. van der Kruk SR, Zielinski R, MacDougall H, et al. Virtual reality as a patient education tool in healthcare: A scoping review. Patient Educ Couns 2022;105:1928-1942. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. van der Linde-van den Bor M, Slond F, Liesdek OCD, et al. The use of virtual reality in patient education related to medical somatic treatment: A scoping review. Patient Educ Couns 2022;105:1828-1841. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Jiravska Godula B, Jiravsky O, Matheislova G, et al. Virtual Reality for Patient Education about Hypertension: A Randomized Pilot Study. J Cardiovasc Dev Dis 2023;10:481. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Chang SL, Kuo MJ, Lin YJ, et al. Virtual reality-based preprocedural education increases preparedness and satisfaction of patients about the catheter ablation of atrial fibrillation. J Chin Med Assoc 2021;84:690-697. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Ayasrah SM, Ahmad MM. Educational Video Intervention Effects on Periprocedural Anxiety Levels Among Cardiac Catheterization Patients: A Randomized Clinical Trial. Res Theory Nurs Pract 2016;30:70-84. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Higgins M, Dunn SV, Theobald K. Preparing for coronary angioplasty: the patients' experiences. Aust Crit Care 2001;14:64-70. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.





Cor et Vasa

Vstupujete na stránky určené zdravotnickým odborníkům, a nikoli laické veřejnosti. Stránky mohou obsahovat také informace, které jsou určeny pouze osobám oprávněným předepisovat a vydávat humánní léčivé přípravky.

Potvrzuji proto, že jsem zdravotnickým odborníkem ve smyslu zákona č. 40/1995 Sb. ve znění pozdějších předpisů a že jsem se seznámil(a) s definicí zdravotnického odborníka.